23 Haziran 2015 Salı

DİJİTAL PAZARLAMA TARİHÇESİ VE TÜRK İLAÇ SEKTÖRÜNDE DİJİTAL UYGULAMALAR NASIL İLERLEDİ?

2007 senesi itibariyle 3G teknolojisinin ortaya çıkışı mobil kanal kullanımının hızlı bir ivmeye girmesine sebep olduğunu söyleyen Dijital Pazarlama Uzmanı Selim Sarıyerli,  “2012 senesi itibariyle 113.9 milyona ulaşan mobil internet kullanıcısı sayısı bu durumun bir sonucu olarak görülebilir” dedi.

Hayatımızın merkezi artık dijital dünya oldu. Neredeyse artık hayatı sosyal medyada yaşıyoruz. Her anımız elimizdeki telefon ve bilgisayarlarla geçiyor. Bunları yaparken de dijital çağın gelişim basamakları ve bu anlamda ilaç sektörü nasıl etkilendi?
Dijital Pazarlama Uzmanı Selim Sarıyerli, konu ile ilgili şu bilgileri verdi: “Her ne kadar dijital çağın başlangıcı 1973 senesinde Martin Cooper tarafından icat edilen cep telefonuna ve 1990’dan itibaren 2G teknolojisi ve SMS (short message services) yani kısa mesaj pazarlamasının ortaya çıkmasını sağladı.

1995 senesinde ilk arama motorları olan Yahoo ve Altavista ile dijital pazarlama yolculuğu, ilk olarak SEO ( Search Engine Optimisation) yani arama motoru optimizasyonundan bahsedilmeye başlandı, ilk arama motorlarında bu konuda site sahipleri arama sonuçlarında daha üst sıralarda çıkmak için çeşitli algoritma şaşırtmacaları kullandılar (Black Hat SEO), Google bu konuda 1998 sonlarına doğru bir üniversite tezi olarak çıkmış ancak kodlama tekniğindeki bir özellikten dolayı gelişen bir arama motoru haline gelmiştir.

Blogların Gelişimi
1998 yılı itibariyle Google’ın çıkmasıyla birlikte PPC (pay per click) tıklama başına ödeme pazarlaması yani farklı sitelerde reklamlara tıklandıkça reklam veren şirketlerin ödeme yaptığı pazarlama yöntemi ortaya çıktı, ilk zamanlarda her ne kadar web siteleri bloglar gibi kullanılma mantığında olsa da çift yönlü olmayan bir mantıkla çalışmaktadır, 1999 senesinde blogger.com sitesi açılmasına rağmen ilk blog yazarı Jason Kuttke’dir, kendisi 1998 de ilk yazılarını yazmaya başlar, Türkiye’de ise ilk blog sitesi 2005 senesinde açılan blogcu.com’dur.

2003 itibariyle e-mail yoluyla pazarlama da dijital kanallar arasına giren bir pazarlama yöntemi olarak ortaya çıktı, ancak bu pazarlama yöntemini spam yani zararlı e-posta gönderme yöntemine çeviren ilk internet kullanıcısı Jeremy Janes 2004 senesinde Virginia eyaletinde 9 yıl hapse mahkum oldu. Spam e-posta otoriteler tarafından ilk olarak bu olayla dolandırıcılık kanalı olarak değerlendirilmeye başlandı.

3G ve Mobil İnternet
Yine 2003 yılında sırasıyla Linkedin, MySpace ve Facebook ile birlikte sosyal medya ortaya çıktı, bu dijital pazarlamacılar için bir devrim niteliğindeydi, çünkü bu medya sayesinde kitlesel pazarlama yöntemlerinden kişisel pazarlama yöntemlerine geçişin yolu açılmış oldu.

2007 senesi itibariyle 3G teknolojisinin ortaya çıkışı mobil kanal kullanımının hızlı bir ivmeye girmesine sebep oldu. 2012 senesi itibariyle 113.9 milyona ulaşan mobil internet kullanıcısı sayısı bu durumun bir sonucu olarak görülebilir.

2000’li yılların başı itibariyle internetin yaygınlaşması ile dijital pazarlama daha da bir önem kazandı, internet sayesinde yepyeni bir iletişim kanalı ortaya çıktı ve müşteriler ile bağ kurma konusunda şirketler yepyeni bir yöntemle tanıştılar.
Müşterilerle bağ kurmanın yanında, pazarlamacılar çift yönlü iletişimin önemini anlamaya başladılar, bu sayede ürünleri ile ilgili geri bildirimler alabilme şansını yüzyüze bir iletişim olmasa da gözlemleyebilme şansını elde ettiler. Gelişen teknolojik altyapılar sayesinde de bu çift yönlü iletişimi  ölçümleyebilir hale geldiler, bu da pazarlamacılara yeni strateji geliştirme yönünde büyük bir yol açtı.

Türk İlaç Sektörü ve Dijital Uygulamalar
Türk ilaç sektöründeki dijital uygulamalara baktığımızda genelde saha ekiplerinin esnekliğini arttırıcı projelerin ön planda olduğunu söyleyebiliriz. Bunun en başında da CRM’i düşünebiliriz, çünkü saha ekiplerinin belki de en eskiden beri ziyaretlerini ilk önce laptopları üzerinde kullanılan veya el cihazlarıyla kullanılan programlar aracılığıyla kaydettiklerini hepimiz görmüşüzdür, bu aşamadaki inisiyatifi aslında bir pazarlama aracı olarak değerlendirmek pek mümkün değildir, ancak tablet üzerinden tanıtımın başladığı dönem itibariyle elektronik tanıtım (e-detailing) kavramının ortaya çıktığına son 4 senedir şahit olmaktayız. Peki ya internet siteleri, mobil uygulamalar, web canlı yayınları, yükseltilmiş gerçeklik (augmented reality).

Internet siteleri dışında kalan dijital uygulamalar son üç-dört senedir ortaya çıkmış olsa da, şirketlerin web sitelerinin internette yer alması daha uzun bir geçmişe dayanır, son senelerde özellikle sosyal medya üzerinden de kurumsal sayfalar oluşturmaya başladığını görüyoruz.

Önümüzdeki dönemlerde dijital kanalların kullanımının daha da artacağını öngörmekle beraber, tanıtım ilkeleri çerçevesinde sağlık çalışanlarının kullanımının da daha da artacağı çok belirgin olarak anlaşılmaktadır.”

Selim Sarıyerli kimdir?
Galatasaray Lisesi, Boğaziçi Üniversitesi Yönetim Bilişim Sistemleri, Galatasaray Üniversitesi Executive MBA mezunu ve Bahçeşehir Üniversitesi’nde Yönetim ve Organizasyon Doktora çalışmalarına devam etmektedir.
İş hayatının ilk 5 senesinde IT alanında çeşitli sektörlerde çalışmış, sonraki 10 sene ilaç sektöründe İş Zekası ve Dijital Pazarlama üzerine uzmanlaşmıştır, şu anda yine bir ilaç firmasında Dijital Projeler üzerine Danışmanlık yapmaktadır.

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...