22 Ocak 2014 Çarşamba

“SAĞLIK PROGRAMLARINDA SPONSORLUKLAR GÜNDEM DIŞI TUTULAMAZ”

SAĞLIK HABERCİLİĞİNE YÖN VERENLER

Hastane gruplarının yanı sıra kamu hastaneleri vakıf ya da üniversite hastaneleriyle yol arkadaşlığı yaptıklarını belirten TV 24’de “Sağlık Merkezi” programının yapımcısı ve sunucusu Meral Karadağ, “Sponsorlukları gündem dışı tutamam çünkü TV kanalları sağlık programlarını ancak bu şekilde yapıyorlar” dedi. 

Sağlık programlarında uzmanlık alanının dışında isimler konuk ediliyor. Peki bu durum halkın sağlığıyla oynamak olmuyor mu? Sponsorlukların gündem dışı tutulamayacağını ancak çiçekçi, böcekçi otçu konuk olamayacağını, tıp etiğine uygun ve yasal prosedürleri kırmızı çizgi olarak benimsemiş bir program yaptığını kaydeden TV 24’de “Sağlık Merkezi” programının yapımcısı ve sunucusu Meral Karadağ, konu ile ilgili şunları söyledi: “Sağlık ve yaşam haberleri her zaman görsel, yazılı yada işitsel medyanın odağında yer aldı ve dikkat çekti, özellikle son 10 yıldır tıp alanındaki gelişmeler, teknolojinin yaptığı devrim yine sağlık alanındaki yeni jenerasyon tedaviler elbette halkın dikkatinin daha çok bu haberlere yönelmesini sağladı. Ancak benim dikkat çekmek istediğim nokta 20 yıl önce artış gösteren AIDS hastalığı ardından kanser türlerindeki artış teknolojiyle yaşamımıza giren ve alevlenen bazı hastalıklar obezite ve morbit obeziteyle beslenmeye duyulan ilgi sağlık haberlerinin daha çok takip edilmesini ilgi görmesini sağladı. Keşke gündeme bu haberler bu denli sık gelirken sektör uzmanlık olarak sağlık haberciliğini de besleyebilseydi bu aynı paralelde ivme kazanamadı!

Sağlık Reyting Malzemesi Olamaz Olmamalı!
Sağlık haberleri toplumsal olayların işlendiği haber başlıkları veya günümüzde gündemde yer işgal eden politik konjöktürün ortaya konulduğu haberler kadar dikkat ve özenle yapılmak zorunda hatta çok daha dikkatli yapılmak zorunda zira yapılan haberler birçok insanın yaşamında umut olabileceği gibi tam aksi yönde de etkili olabilir. Özellikle iddialı ve kesin haber spotlarından kaçınılması gerekiyor. Vakayı olduğu gibi yansıtmak önemli, multidisipliner bakış açısıyla irdelenmesi gereken vakalarda farklı uzmanlardan görüş almak zorundasınız ve elbette abartısız yalın bir dille haberi aktarmak zorunluluğunuz var. Sağlık reyting malzemesi olamaz olmamalı!


Bizler Minimal Ekiplerle İş Yapıyoruz
Haber kaynaklarımız maalesef genellikle basın bültenleri oluyor keşke biraz daha araştırmacı olabilsek. Sağlık Merkezi programında genellikle doktorlarla istişare ederek başlıkları belirliyoruz, zaman zaman basın toplantıları ve genellikle de kongreleri izliyorum. Lakin bütün bunlar ekip işi bizler minimal ekiplerle iş yapıyoruz.

Genç Muhabirler Biraz Daha Aceleci Sanki
İdeal sağlık haberinde, ilgili farklı branşlarda birkaç uzmandan görüş almayı yabancı literatürü karıştırıp haber yada konu başlığını önceden etüt etmiş olmayı tercih ediyorum. Genç muhabirler biraz daha aceleci sanki konuyu işlerken insan unsuru elbette göz ardı edilmemeli. Özellikle haber uğruna hasta veya yakınları refüze edilmemeli. İnsani yönü gazetecinin her zaman bir tık önde olmalı. Bu 20 yıllık meslek hayatımda önceliğim oldu ve pişmanlık duymadım.

Haberde Hem Hasta Hem Hekim Haklarını Gözetmeniz Gerekiyor
Mesleğe haberci olarak başladım bu sebepten bana göre gazeteciliğin kuralları evrenseldir ve tüm branşlarda çok farklılık göstermez. Elbette haberinizin doğru kaynağı olmalı, bilimsel altyapıya oturmalı ve tıp etiğine sadık kalmalısınız. Haberde hem hasta hem hekim haklarını gözetmeniz gerekiyor. Yine mevzuata uygun işler yapmanız gerekiyor ayrıca empati kurmanız şart. 
Araştırmacı göz, haber kokusu alma yeteneği, bilgi donanım bunları saymıyorum bile bunlar gazeteciliğin olmazsa olmazları çünkü!


Sponsorlukları Gündem Dışı Tutamam Çünkü TV Kanalları Sağlık Programlarını Ancak Bu Şekilde Yapıyorlar
Biz sağlık programcıları için durum biraz farklı… Ben hem yapımcı hem sunucuyum, “Sağlık Merkezi”, 1100 bölüm yayın yapmış bir program. Sponsorlukları gündem dışı tutamam çünkü TV kanalları sağlık programlarını ancak bu şekilde yapıyorlar. Biz de hastane grupları yanı sıra kamu hastaneleri vakıf ya da üniversite hastaneleriyle yol arkadaşlığı yapıyoruz. Sağlık merkezi programında çiçekçi, böcekçi otçu konuk olmaz olamaz, tıp etiğine uygun, yasal prosedürleri kırmızı çizgi olarak benimsemiş bir programız.

İzleyici Reklam Kokan Yayınlara İtibar Etmiyor
Çok şükür iyi bir izleyici kitlemiz var yayınlarımız takip ediliyor. Sağlık sektöründe reklam yasakları çok daha sert ancak hastaneler kurumsal kimliklerini oturtmak ve marka bilinirlik için elbette uzman kadrolarını programlarımızda izleyici ile buluşturmak istiyorlar ki bu bir reklam çalışmasından ziyade editoryal çalışma. Zaten izleyici reklam kokan yayınlara itibar etmiyor emin olun.

Genellikle Cerrahi Branşlara, Tüp Bebek Tedavisine Ve Plastik Cerrahiye İlgi Var
Biz konuklarımızı seçerken izleyiciden gelen talebi değerlendiriyoruz ancak, elbette işbirliği yaptığımız kurumlarla da ortak strateji belirliyoruz. Genellikle cerrahi branşlara, tüp bebek tedavisine ve plastik cerrahiye ilgi var. Programda koruyucu tedavilere yer vermeye gayret ediyorum. Dil yalın olmalı, sade ancak keyifli anlatım. Telefon bağlantılarında anlıyorum bizi Şırnak, Mardin, Hakkari de izliyor, Metropollerde ortak bir dil geliştirmek sıcak ve samimi olmak zorundasınız. Programda en sevdiğim anlar izleyici ile sohbet ettiğim anlar. Hayır duası aldığım anlar için şükürler olsun. 

İnternetten Bilgi Alacaksa Vatandaş, Güvenilir Sitelere Başvurmalı
İnternette çok başıboş bilgi var maalesef. Doktora gitmeden belirtilerden yola çıkarak internetten kendine teşhis koyup, abartarak tedaviye yeltenenler var ki bu çok tehlikeli. İnternetten bilgi alacaksa vatandaş, güvenilir sitelere başvurmalı ve çok kaynak karıştırmalı. İnternet maalesef çok denetimsiz bırakılmış bir mecra.


Kesinlikle de Bu Denetim Olmalı
Bizim programlarımızda RTÜK, Sağlık Bakanlığı, özel hastaneler birliği, rekabet kurulu gibi mekanizmalar var denetim yapan, üstelik son derece caydırıcı müeyyideler uygulanıyor. Kesinlikle de bu denetim olmalı, otokontrollü olmanız elbette hepsinden değerli.

Kan Revan İçinde Görüntüleri Ekrana Getirmek Zaten Yasaklar Olmasa Da Uygun Değil
Ben görsel medya alanında yayıncılık yaptığım için programda kullandığım görüntülerde RTÜK kurallarına uygun standartta görsel malzeme kullanıyorum, kan revan içinde görüntüleri ekrana getirmek zaten yasaklar olmasa da uygun değil. Daha çok grafik animasyon kullanmayı tercih ediyoruz ve ciddi bir arşive sahibiz.
Haberlerin altında kaynak belirtilmek elbette gerekli, bu sorumluluk doğru haberi beraberinde getirir.”

Meral Karadağ kimdir?
1993 yılında Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden mezun oldu ardından aynı üniversitede yüksek lisansını yaptı. Aynı yıl TGRT de spiker-editör olarak işe başladı. Kanal 7, Flash TV, Kanal 6, Skytürk kanallarında spiker, yapımcı ve editör olarak çalıştı. Alem FM’de uzun seneler yöneticilik yaptı. İlk sağlık programını 2003’te SKYTÜRK’te yaptı ancak yıllar sonra 24 TV’den aldığım teklifle yeniden sağlık programcılığı yapmaya başladı.
Yazılı basın macerası olarak Tercüman, Akşam ve Güneş gazetelerinde köşe yazarlığı ve özel röportajlar yapmakla başladı. Uzun yıllar radyo, TV ve gazete birlikte yürüttü. Sağlık Programcılığını seviyor ancak “ben önce gazeteciyim yarın başka bir kulvarda da olabilirim” diyor.

Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...