12 Haziran 2017 Pazartesi

MEDYA MUTLULUĞUNUZU ÇALMASIN

Medyanın mutluluğunuzda payı olduğunu hiç düşündünüz mü?

Medyadaki haberler, programlar, filmler ve diziler hayatımıza yön veriyor. Bu nedenle de medyanın kalitesi, yaşam şeklimizi hatta mutluluğumuzu bile etkiliyor.

Mutluluk öğrenilebilir mi? Şan ve şöhrette mi saklı? Ünlü olmak mutlu ediyorsa, mutsuzluk dehlizlerinde boğulan ünlülerin çok mutlu olması gerekmez mi?

Para mutluluk getirir mi?
Ekonomist Richard Easterling 1970’lerde bu sorunun yanıtını ararken yaptığı araştırma sonucunda, tüketim toplumunun insanları mutlu etmede başarısız olduğu tespit etti.
Paranın mutluluk getirdiğini düşünenlerdenseniz, piyangodan çıkan paraların geldiği gibi gitmesiyle hayatları alt üst olanları aklınızda tutun. 

Mutluluk genetik mi?
İkizlerin mutluluk çalışması olarak bilinen meşhur araştırmayı yapan Minnesota Üniversitesi'nden David Lykken, mutluğun yaklaşık yüzde 50’sinin genler tarafından belirlendiğini ortaya koydu.

California Üniversitesi'nden Sonja Lyubomirsky ve ekibinin araştırmalarının sonuçlarına göre ise,  iş, aile ve sosyal hayat mutluluğu yüzde 10, genetik özellikler yüzde 50 ve davranışlar ise yüzde 40 etkilediğini belirtti.

Mutlu olmak isteyenler için kısa reçete
Hayatınızdan memnun değilseniz, mutluluk konusunda size şu reçete verilecektir.·        Aileniz ve arkadaşlarınızla daha çok ve kaliteli vakit geçirin.
·         Halinizden memnun olmayı öğrenin, mümkünse şükür günlüğü tutun.
·         Çevrenizdeki insanlara yardım edin, hediye alın ve onlara değer verdiğinizi gösterin.
·         Amaçlarınız ve hedefleriniz olsun, geleceğe umutla bakın.
·         Yaşadığınızın anın tadını çıkartın ve hissedin.
·         Sevdiklerimize küçük sürprizler yapmak.
·         Spor yapın, mümkünse doğada yürüyün ya da koşun.
·         Stres anlarında olumlu bakış açısını yakalamaya çalışın.
·         Dua edin ya da meditasyon yapın.

Peki söylenmeyen ne var?
Mutlulukla ilgili reçetede belirttiğim yöntemler her yerde yinelenip duruyor. Medyada yer alan yayınlar sizin duygularınıza dokunacak şekilde kurgulanıyor. Böylece de sorgulamadan etkisine kapılıyorsunuz.

Duygular da hatırları oluşturuyor. Bu konuda Nobel ödüllü Davranış Ekonomi Bilimi kurucusu Daniel Kahneman, “Deneyime karşı Anılar Bilmecesi” başlıklı TED konuşmasında da şunları söyler: “İki ayrı doktora iki ayrı kolonoskopi yaptıran bir hastanız var ise ve hangi doktoru seçeceğine karar verecekse seçilecek doktor hatıralarda daha az kötü yer etmiş olan doktor olacaktır. Aslında deneyimler arasında bir seçim yapmayız. Deneyimlere ait hatıralar arasında bir seçim yaparız.” 

Medyanın mutluluk üzerine çok büyük etkisi olduğunu ünlü iletişim bilimci Marshall McLuhan’ın “Medya Mesajı, Medya Masajıdır” adlı kitabında da, medyanın yani iletişim araçlarının çevremizdeki alan üzerinde çok güçlü bir etkisi bulunduğunu vurgular.

Medyanın hayatımıza etkisi mutluluğumuzu da değiştirir. Medya okuryazarlığı bilinci ile mutluluğumuzu elimizde tutalım. Her sunulanı kabul etmeyip, seçimlerimizi ve bakış açımızı şekillendirelim.  

Medyanın dilini bilmeyen, mesajları okuyamaz
Medya bilinci kazanmış kişiler, hayatını kendileri yönetir.  Medyada çıkan bir akımın hızla yayılması için ünlü isimleri örnek olarak sunulur. Oysa medyanın sunduğu rol modellerin çizdiği yollarda yürümek yerine, seçici olarak kendi yolunuzu ve mutluluğunuzu şekillendirebilirsiniz. Mutluluk sizin avuçlarınızda ve seçimlerinizde saklı.


Hiç yorum yok:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...