Uçakta hastalanan yolculara müdahale eden doktorlara 5 bin mil ile teşekkür edeceğini duyuran THY’ye doktorlardan yanıt gecikmedi.
Uçakta "Doktorum" Derseniz Başınıza Neler Geliyor? başlıklı haberimizle doktorların yaşadığı sorunları gündeme taşıdık. Türk Hava Yolları (THY) havadayken sağlık problemi yaşayan yolculara müdahalede bulunarak yardım eden doktorlara teşekkür etmek için 5 bin mil hediye etmesi ve uygulama kapsamında, kaydını yaptıran doktorlardan havadayken yaşanan acil durumlara müdahale edilmesi ve kabin ekibine yardım etmesi isteniyor. Bu durum doktorlar tarafından farklı şekilde karşılandı.
“Bütün Hekimlere Classic Plus Kartı Versinler”
Hematoloji Uzmanlık Derneği Başkanı Süleyman Dinçer, konunun gündeme taşınmasından memnuniyet duyduğunu ancak THY’nin yaptığı uygulamanın, bu işi ciddiye almadıklarının bir göstergesi olduğunu söyledi. Dinçer şunları söyledi:“THY uçakta verilen doktorluk hizmetinin son derece gereksiz olduğunu düşünüyor. 5 bin mil, bir uçuş bile değil. Ankara-İstanbul arası uçmak asgari 15 bin milden oluşuyor, üstelik hava alanı vergileri ve diğer harçlar hariç olmak üzere. Bir doktora 10-20 TL’lik mil verip, sonra da yıllar boyunca hizmet almayı düşünüyorlar. Bütün hekimlere Classic Plus kartı versinler ve onlardan da istedikleri zamanda hizmet alabilsinler.”
“THY’de Bu Ayıbı Hemen Düzeltsin”
Acil Tıp Uzmanları Derneği (ATUDER) Başkanı Prof. Dr. Başar Cander, konu hakkında çok daha farklı bir konuya dikkat çekerek şunları söyledi: “Gönüllülük esasına göre doktorların belirlenmesi ve ödüllendirmeyi güzel bir yaklaşım olarak görüyoruz. Bu ödülün bir defaya mahsus 5 bin mil olması konusu tartışılabilir ve alternatifler değerlendirilebilir. Doktorların özellikle uzun süreli uçuşlarda yer alması için başka tedbirler de alınabilir.THY yetkilileri bu konudaki hassasiyetlerini gösterirken bir taraftan da sorunun önemini ve ihtiyaç olduğunu kabul etti. Ancak birçok konuda olduğu gibi bu konuda da ülkemizde acil tıp ve acil müdahale konusunda bilgilerin ne kadar az olduğu tekrar gözler önüne serildi. Çünkü bu konuda esas sorumluluğu alacak olan birçok acil tıp uzmanı, derhal gönüllü olmak istemiş ancak sitede başvuru formlarını görünce şok olmuşlardır. Pratisyen hekimden aile hekimine, nörologdan diğer birçok branşa kadar doktorlar için seçenek oluşturulmuşsa da acil tıp uzmanlığı yer almıyor. Bu olayı analiz ettiğimiz zaman maalesef ülkemizde acil tıp konusunun ne kadar ihmal edildiğini, 20 yıllık geçmişi olmasına rağmen acil tıp uzmanlığının hala en yetkili idareciler tarafından dahi tanınmadığını tekrar görmüş olduk. Lütfen acil tıp konusunda bilinçlenelim ve acil tıp uzmanlığını da artık ülke gündemine oturtalım. THY’de bu ayıbı hemen düzeltsin.”
“Bu Uygulamaya Katılan Hekimlere Çok Bir Avantaj Sağlamadığını Düşünüyorum”
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıbbi Onkoloji Bilim Dalı Uzm. Dr. Erdinç Nayır, konu ile ilgili yapılanlar ve aslında olması gerekenler hakkında şunları söyledi: “Uçaklarda hekimlerin almış olduğu sorumluluklarla alakalı senelerdir konuşuruz. Bir ay önce bu konuda bir adım atıldı ve bu konuda görüşlerimi içeren bir röportaj yayınlandı. ‘THY’den doktorlara özel bir uygulama geldi’ diye. Bunu görünce bir hekim olarak gerçekten çok sevindim, ‘işte THY’dan beklenen adım geldi’ diye düşündüm. Öncelikle THY’nın hekimlere karşı güzel sözleri ve yaklaşımları için tebrik ederim ve teşekkür ederim. Ancak, uygulamanın içeriğine baktığımızda hekimlere önemli bir avantaj sağlıyorlarmış gibi görünse de aslında yapılan uygulamada hiçbir avantaj görünmüyor.
Uygulamada 2 nokta dikkati çekiyor. Uygulamaya katılan hekimler uçağa bindikleri anda THY’nın hekimi olmuş olacaklar ve uçak içerisinde sağlık ile ilgili müdahale gerektiren durumlarda uçuş ekibi direk o hekimi müdahale için davet edecek. Sadece bir uçuş değil, tüm uçuşlarda bu geçerli olacak. Bu ciddi görevlendirmenin karşılığında, yani THY’nın uçuş esnasındaki görevli hekimine sadece bir kereye mahsus olmak üzere 5 bin mil puanı verilecek. Çok sık uçak yolculuğu yaptığım için hem uçak içerisinde ne kadar ciddi sağlık sorunlarıyla karşılaşıldığını çok net görüyor ve yaşıyorum. Ayrıca THY’nın mil puanı uygulamasını da çok iyi biliyorum. Bu ikisini karşılaştırdığımda bu uygulamaya katılan hekimlere çok bir avantaj sağlamadığını düşünüyorum. Meslektaşlarımın da çok avantajlı bir uygulama olarak algılamasını istemem. Detaylı incelenirse çok net görülebilir.
THY Ne Yapmalı?
THY’ye teşekkür ederim. Bir insan hayatı için görevlendirilen, bir iş sözleşmesi gibi anlaşma yapılan hekime daha olumlu ve profesyonel bir adımı beklemeye devam edeceğim. Çünkü mevzu insanlarımızın sağlığıdır. Uçuş esnasında yolcuların sağlığı için daha profesyonel adımlar atılmalıdır. Son olarak yapılmasını beklediklerim; havayolu şirketleri bu konuda daha profesyonel olmalı ve merkezde hekimlerin olduğu bir sistem kurmalı. Uygulamaya dahil olan hekimlerle yıllık olarak anlaşılmalı. Bir yılın sonunda program içerisinde olmak istemeyen hekim rahatlıkla ayrılabilmeli. Uygulamaya dahil olan hekimlere, uçak içinde karşılaşılan problemlere yönelik çok kısa bir eğitim programı uygulanmalı. Merkezde oluşturulacak hekimlerin yer aldığı ekip tarafından uçak içerisinde bulunması gereken medikal malzeme ve ekipman, profesyonel ve eksiksiz bir şekilde hazırlanmalı. Merkez ekibi veya uygulamaya katılan hekim tarafından medikal kitler mutlaka kontrol edilmeli. Uygulamaya katılan hekim, uçağa bindiğinde uçuş ekibi tarafından önceden bilinmeli. Havayolu şirketleri, uçaktaki hekimlerle iş birliği yapmak istiyorsa sadece bir kereye mahsus 5 bin mil puan gibi bir yaklaşımla değil daha etkin ve uygun uygulama getirmeli.”
“Kalifiye Bir Hizmetin Meslek Erbabı İçin Bu Hakaret Olarak Algılanır”
İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Anesteziyoloji ve Reanimasyon Anabilim Dalı öğretim üyesi Uzm. Dr. Tamer Salihoğlu konu hakkında bazı noktalar dikkat çekerek, şunları söyledi: “İşin içinde 'sorumluluk, tazminat, sözleşme yani Hukuk' varsa bunun adı artık 'iyi niyetli yardım' değildir. Dolayısıyla bir akdin karşılığı 'teşekkür' değildir. Ne demek istediğimi sayfasındaki 'Smiling Doctors Kural ve Koşulları:' ! başlığı altındaki maddelerden anlayabilirsiniz. Diplomalarınızı PDF olarak göndermeniz şartıyla!, ‘sadece bir defaya mahsus!’ vereceğimiz bonus! karşılığında, ‘her uçuşunuzda sizden hizmet talep edebileceğiz!' anlaşması olduğu açıktır. Bunun hukuki bağlamının çok farklı, kesin bir yorumu varsa almaya hazırım. Herhangi bir tamirciye dahi; 'sana bir defaya mahsus birkaç lira verelim, sonra seni herhangi bir görüşümüzde teşekkür karşılığı tamir yaptırabiliriz' dediğinizde, bunu nasıl karşılayacağı belli değil midir? Kalifiye bir hizmetin meslek erbabı için bu hakaret olarak algılanır. İşi küçümseme veya değersizleştirme olarak tanımlanabilir.”
Doğru, etik ve tarafsız haberciliğin adresi Med-Index : www.med-index.com Mutlaka ziyaret edin!
Doğru, etik ve tarafsız haberciliğin adresi Med-Index : www.med-index.com Mutlaka ziyaret edin!
Yorumlar